Anne sayfasında anne ve bebek sağlığı, bebek gelişimi ve bebekler hakkında aradığnıız tüm bilgileri bulabilirsiniz.
RSS

30 Ağustos 2017 Çarşamba

Diş temizliğinde misvak



Bütün gün insanlarla iç içe yaşayan bir kimsenin ağzının kokması, dişlerinin sararması hem kendisi, hem de çevresi için rahatsızlık vericidir. Tüm gıdalarımızı ağızdan aldığımıza göre bu uzvumuzun elimizden bile temiz ve sıhhatli olması gerekir. Ayrıca dişlerin, birçok iç organımızla ilgisi olduğundan, onların sıhhati için de diş temizliğine önem vermek zorundayız.
Günümüzde boy boy, çeşit çeşit fırçalar, değişik tatlarda macunlar üretiliyor ve satılıyor. Uzmanlar bunların temizleyici özellikleri yanında tahriş edici yönlerinin de olduğunu belirtiyorlar. Tüm bunlara alternatif olarak diş sağlığı konusunda koruyucu ve tedavi edici bir maddeden bahsedeceğiz: misvak.
Misvak, arak ağacının kurutulmuş dal, gövde ve kök parçalarından yapılır.

Uzmanlarca yapılan araştırmalarda misvakın çok sayıda önemli özellikleri ortaya konulmuştur.  Bazıları şunlardır: Dişleri temizler, ağız kokusunu giderir, diş kanamalarını ve çürümelerini önler, ağız içi yaralarının oluşmasına engel olur, hazmı kolaylaştırır. Kalbi, mideyi ve göz sinirlerini kuvvetlendirir. Görmeyi keskinleştirir. Balgam söktürür. Basur için faydalıdır. Diş ve göz ağrılarını dindirir. Mikroplara karşı direnci arttırır. Bunun yanında tadı dikkate değer bir tükürük salgılamasına neden olur ve diş etlerinin kurumasını önler. Misvak sodyum bikarbonat ihtiva eder. Bu madde misvakı mikroorganizmalardan korur. AFS adı verilen bir madde ihtiva eder ki, bu madde de diş eti iltihabını önler.
Ege Üniversitesinde yapılan bir araştırmada misvakın liflerinde kalsiyum Oxalat olduğu anlaşılmıştır. Bu maddenin dişin mekanik temizliği ne etkisi büyüktür.
Misvakın kökleri toz haline getirilerek diş macunu yapılabilir. Yine kökleri kaynatılıp içildiğinde bel soğukluğunu giderir. Misvakın öğütülmüş haldeki tozu ABD'de diş macunu yapımında kullanılıyor ve bugün ilim dünyasında üzerinde birçok araştırma yapılıyor.
Alman mikrobiyoloji uzmanı Rodat, Mecelle dergisinde yayınlanan bir çalışmasında şöyle diyor: "Ben, Arap memleketlerini ziyaret eden bir seyyahın misvak hakkında yazdığı ve '20. asırda insanların hâlâ bir ağaç parçasıyla dişlerini temizlemeleri, geri kalmış olmanın başlıca sebeplerindendir* diyerek enteresan bir üslûpla yazdığı bir kitabı okumuştum. Kendi kendime bu ağaç parçası diş fırçasının ötesinde, neden ilmî bir gerçek olmasın diyerek deneylerime yeni tecrübeler ilâve etmeyi arzulamıştım. Sonra bir dostum Sudan'a gittiğinde bana misvak getirdi. Ben de hiç vakit kaybetmeden araştırma ve deneylerime başladım. Onlardan bir parça alarak yumuşatıp ıslattım. Ve o parçayı bir mikrop yuvasının üstüne bıraktım. Neticede bir penisilin tesiri gösterdiğini müşahede ettim. Müslümanların misvakı ıslattıktan sonra kullanmalarının büyük bir hikmeti de şudur ki: Kuru olarak kullanıldığı takdirde başarıyla iş yapmaz. Çünkü ıslatıldıktan sonra devreye geçen anti mikrop bir maddeyi ihtiva etmektedir. Misvakı zamanla değiştirmek gerekir. Bunun sebebi de şudur ki, uzun süre kullanılan misvak zamanla mikroplara karşı olan duyarlılığını kaybetmektedir."
Modern ilmin henüz fark ettiği bu gerçekler, 1400 sene önce Müslümanlar tarafından ya sanıyordu.      Sünneti  Seniyye olarak hâlâ da yaşanıyor. Çünkü Peygamberimiz misvakı her fırsatta övmüş, kullanılmasını tavsiye etmiştir. Hz. Âdem'den itibaren bütün Peygamberler de misvak kullanmışlardır. Misvak konusundaki hadisi şeriflerden birkaç seçmeyi sizlere aktaralım: "Cebrail bana misvakı öyle tavsiye etti ki dişlerimden korkmaya başladım." "Devamlı misvak kullanın. O ağzı temizler. Allah'ın sevgisi ondadır. Misvak kullanma üzerine Cebrail bana o kadar ısrarlarda bulundu ki misvakın bana ve ümmetime farz olacağından korktum." "Ağız kokularını güzelleştiriniz. Şüphesiz ki, ağızlarınız Kur'an'ın yollarıdır. O ağızlar Kuran okur."
"Ey ümmetim! Misvak kullanınız. Muhakkak ki onda on haslet vardır.
(1) Misvak kullanmak ağzı temizler.
(2)          Allah hoşnut ve razı olur.
(3)          Melekleri sevindirir.
(4)          Gözün görmesini keskinleştirir.
(5)          Dişleri beyazlaştırır.
(6)          Çürümeleri önler.
(7)          Diş paslarını yok eder.
(8)          Yemeğin hazmını kolaylaştırır.
(9)          Balgamı keser.
(10)        Misvak kullanarak kılınan namazlar sevap bakımından kat kat olur. "
Kullanılacak misvak bir karış olmalıdır. Uç tarafı 1 cm kadar soyulur yumuşaması ve kolayca liflere ayrılabilmesi için bir gün bekletilir. Dişlere sürdükçe lifleri daha iyi ayrılır ve bir fırça şeklini alır.  Kullandıktan sonra baş aşağıya konmalıdır.  2 3 günde acımsı tadını kaybeder, lifleri kesilerek yenilenir. Diş fırçaları gibi herhangi bir macun ya da toz kullanmaya gerek yoktur. Yalnız özellikle dikkat edilmesi gereken bir husus, günde 45 defa kullanılmasıdır.


Read Comments

0 yorum:

Yorum Gönder